piątek, 8 czerwca 2012

Cmentarz w Pradze

          Byłam bardzo podekscytowana pojawieniem się nowej książki Umberto Eco pod tytułem "Cmentarz w Pradze". Dorwałam ją w grudniu, ale dopiero niedawno miałam czas aby ją przeczytać, choć powiem szczerze, że troszkę się męczyłam.

Źródło: http://s.lubimyczytac.pl/upload/books/96000/96699/352x500.jpg
          Sama książka nie była zła. Rzecz dzieje się w XIX wieku i opowiada życie Simone Simoniniego, który jest szpiegiem i razem z nim dowiadujemy się, że historia, którą znamy jest rezultatem wielu manipulacji, które doprowadziły do okropnych wydarzeń. Simonini to szpieg i fałszerz, który pracując dla różnych rządów wplątuje się w przeróżne intrygi. W książce omawiane są różne większe i mniejsze afery tamtych czasów i to troszkę mnie zniechęcało, bo nie znałam tych historii (części z nich) w ogóle lub ledwo i nie do końca wiedziałam o co chodzi. Nie jest to jednak jakiś wielki problem, wystarczy się doedukować. Wujek Google zawsze jest chętny do pomocy ;) Słyszałyście kiedyś o Protokołach Mędrców Syjonu? W książce Umberto Eco przybliża nam ich powstanie, oraz przede wszystkim powody ich powstania, ale nie tylko, powieść ta bowiem jest bardzo skomplikowana i wielowątkowa, do tego dochodzi jeszcze choroba Simoniniego, która najpierw jest dla niego czymś nieodkrytym, a później korzysta z tego co ona oferuje.
         Jak wiemy, Protokoły Mędrców Syjonu zachęciły Hitlera do całkowitego wymordowania Żydów. Poza tym, książka ukazuje stosunek Europy właśnie do tej grupy, nienawiść była potężna i jeśli takie nastroje były w rzeczywistości (a były) to prędzej czy później musiało dojść do masowych morderstw.
          Autor zapewnia, że wszystkie postacie w powieści istniały naprawdę, poza głównym bohaterem, który sam w sobie nie istniał, ale jest zlepkiem kilku postaci, które kroczyły po naszej ziemi. Książkę tę polecam głównie fankom zarówno powieści kryminalnych jak i historii, dla innych obawiam się, że nie będzie to nic ciekawego.


1 komentarz: